Jak znaleźć (lepszą) pracę

Jak znaleźć (lepszą) pracę
Jak znaleźć (lepszą) pracę

Dzisiaj coś dla tych, którzy pracują na etacie. Jeżeli jesteś taką osobą, to na pewno nie raz zastanawiałeś się jak znaleźć (lepszą) pracę. Jak zrobić to efektywnie i jak uzyskać jak najwięcej dobrych ofert, o tym w dzisiejszym wpisie.

Znalezienie dobrej pracy pomoże ci nie tylko lepiej zarabiać, ale i mieć większą satysfakcję z wykonywanych obowiązków, i to właśnie chodzi.

Na początek małe zastrzeżenie – bądź czujny. Być może w twojej branży inne portale społecznościowe i rekrutacyjne zdadzą lepiej egzamin. Na rynku pracy dla ludzi z obszaru finansowego, który mnie dotyczy, sprawdza się to, o czym piszę w niniejszym artykule.

Od czego zacząć

Niezależnie od tego, czy masz pracę i chciałbyś zmienić ją na coś lepszego, czy jesteś na życiowym zakręcie, nie masz stałego zajęcia i potrzebujesz coś znaleźć, musisz samodzielnie przygotować sobie odpowiedzi na kilka fundamentalnych pytań.

Po pierwsze – zadaj sobie prawdziwie „zaj***ście ważne pytanie – co lubię w życiu robić. A potem zacznij to robić”. Pamiętacie tą złotą radę Laski z „Chłopaki nie płaczą”?

Zaczynam humorystycznie, ale to jest naprawdę ważne pytanie, które musisz sobie postawić i to nie raz w życiu. Z jednej strony, gdy nabierasz doświadczenia, twoje horyzonty się poszerzają i może okazać się, że to co kręciło cię dwa lata temu, nie ma już tego uroku. Z drugiej strony, uważam, że warto być stabilnym w swoich decyzjach i postanowieniach. Wybór i konsekwentne budowanie swoje ścieżki zawodowej ma wiele zalet. Warto, aby był w tym ciąg logiczny, który będzie łatwy do zrozumienia dla osoby postronnej. Jeżeli już zdarzy ci się jakieś potknięcie, zmiana, warto mieć gotowe wiarygodne, ciekawe i przekonujące uzasadnienie, dlaczego coś takiego się wydarzyło.

Jeżeli twoją jedyną motywacją do pracy w danym zawodzie są pieniądze, to zdecydowanie musisz popracować nad jej rozwinięciem. Pomyśl i wypisz sobie dlaczego lubisz zawód, który wykonujesz. Cofnij się pamięcią wstecz, pomyśl dlaczego taki wybór podjąłeś oraz jakie zalety wówczas widziałeś. Ok, nie wszystko będzie dziś aktualne, ale na pewno uda ci się znaleźć argumenty uzasadniające taki, a nie inny wybór.

Wiem, co chcę robić i co dalej?

Jeżeli udało ci się znaleźć przekonujące cię (i poza finansowe) argumenty za wykonywaniem danego zawodu warto określić sobie warunki brzegowe, takie jak:

  • Warunki finansowe, które cię interesują
  • Poziom w hierarchii zawodowej do którego aspirujesz (stanowisko specjalisty, kierownika, dyrektora)
  • Inne warunki, które są dla ciebie kluczowe (wielkość zespołu, branża, rodzaj firmy, odległość od miejsca zamieszkania, itp.)

To pozwoli ci z jednej strony sprawnie filtrować ogłoszenia i propozycje, z drugiej zaś być traktowanym jako osoba, która wie czego szuka, co jest bardzo dobrze odbierane.

Warunki finansowe

Jednym z kluczowych elementów i pytań z którymi się spotkasz to takie, na jakich warunkach finansowych chcesz pracować. Ma tu na myśli kilka aspektów:

  • Wynagrodzenie zasadnicze
  • Premia (roczna, kwartalna, miesięczna, w jakiej wysokości, od czego uzależniona)
  • Dodatkowe benefity takie jak: ubezpieczenie medyczne, ubezpieczenie na życie, karta na zajęcia sportowe, nauka języka obcego, samochód, itd.)
  • Forma zatrudnienia (stała umowa o pracę, umowa zlecenie, o dzieło, samozatrudnienie).

Skąd zatem masz wiedzieć, ile powinieneś zarabiać na danym stanowisku? Jest kilka źródeł, które pomogą ci zorientować się w temacie:

  • Bezpłatne raporty płacowe. Wiodące firmy headhunterskie publikują corocznie raporty wynagrodzeń dla różnych stanowisk i różnych branż. Taki raport można ściągnąć sobie z internetu za darmo (jeden z wielu przykładów tu) i zdobyć orientację, co do aktualnych stawek w danym obszarze. Utrudnieniem są dosyć duże rozstrzały wynagrodzeń, ja z reguły patrzę na medianę.
  • Spytaj headhuntera jaki jest budżet przewidziany na dane stanowisko. Często będziesz w stanie uzyskać tą informację i zweryfikować ją ze swoimi oczekiwaniami.
  • Ważna jest wielkość firmy. Im firma większa tym generalnie proponuje lepsze wynagrodzenia. Możesz to zmierzyć wartością rocznego przychodu. Ja stosuję podział w zasadzie na 3 grupy: firmy małe (do 100 mln zł obrotu), firmy średnie (100 – 500 mln zł obrotu) i firmy duże powyżej 500 mln zł obrotu.  Medianę z raportu płacowego przykładam do firm średnich. Firmy małe i duże są w stanie zapłacić odpowiednio ok 15-25% mniej lub więcej od mediany.
  • Firmy międzynarodowe z reguły płacą więcej niż firmy polskie (ale mają też większe wymagania).

Jakimi kanałami szukać pracy

Najbardziej skutecznym kanałem szukania wymarzonej pracy są zdecydowanie bezpośrednie relacje z innymi ludźmi. Z pewnością pracodawca dużo chętniej zapozna się z twoim CV, jeżeli zostaniesz polecony przez kogoś mu znanego. Jak wykorzystać ten kanał? Jak dotrzeć do ofert, które nie zostały upublicznione?

Jeżeli masz już profil na przykład na LinkedIn, to zapewne znajdziesz na nim co najmniej kilka osób, które pracują w branżach lub u pracodawców, o których myślisz. Dodatkowo, być może któryś z twoich byłych szefów ma tam profil? A może masz kontakt z byłymi doradcami, którzy mogą mieć szersze kontakty w biznesie i polecić twoją osobę firmie, z którą sami mają bezpośredni kontakt?

Prawdopodobnie największe szanse dasz sobie odzywając się do osób, które mają szerokie relacje, a więc albo do tych które mają wysoką pozycję w hierarchii zawodowej lub z racji wykonywanego zawodu mają ułatwione kontakty biznesowe (np. doradcy, audytorzy). Najlepsze jest oczywiście połączenie obu tych cech.

W ten sposób, możesz również nawiązywać bezpośrednią relację z headhunterami. Pisząc do konkretnych osób, a nie na ogólne adresy mailowe, masz bez porównania większą szansę na zwrócenie na siebie uwagi.

Ostatnim, najmniej efektywnym kanałem dotarcia do potencjalnego pracodawcy, są ogłoszenia w internecie. Jeżeli chodzi o mnie, to korzystam wyłącznie z dwóch portali – pracuj.pl i ogłoszeń o pracy publikowanych na LinkedIn.

Pierwszy krok

Od czego zacząć? Oczywiście od napisania CV. O tym jak zrobić to dobrze, napiszę w jednym z kolejnych artykułów. Udostępnię również wzór dobrze napisanego CV, więc będziesz mógł go wykorzystać.

Portale społecznościowe

Co dalej? Jeżeli chcesz skorzystać z najważniejszego kanału, czyli relacji osobistych, musisz założyć sobie profil na odpowiednim portalu, np. na LinkedIn. Jeżeli wcześniej odrobisz pracę domową w postaci solidnie przygotowanego CV, będzie szybko. W takim przypadku wykorzystasz to, co masz już gotowe, wkładając to w szablon danego portalu.

Mając profil na portalu społecznościowym możesz zacząć budować swoją listę kontaktów. Po pierwsze zrób sobie listę osób które znasz. LinkedIn pomoże ci w tym, wykorzystując twoją książkę telefoniczną (musisz zainstalować apkę LinkedIn w telefonie). Również po wpisaniu twoich historycznych doświadczeń zawodowych zaproponuje całą listę osób, do których będziesz mógł wysłać wiadomość z propozycją nawiązania znajomości.

Jak zaproponować znajomość na LinkedIn lub innym portalu? Masz dwie możliwości – możesz wykorzystać standardową wiadomość lub napisać coś od siebie. Obie opcje są dobre i akceptowalne. Jeżeli znałeś kogoś lepiej, a kontakt się urwał, warto napisać dosłownie jedno, dwa zdania od siebie. Jeżeli kontakt w przeszłości był powierzchowny, możesz użyć standardowej formuły i też będzie jak najbardziej ok.

Większość moich zaproszeń została zaakceptowana, nieliczne nie i trzeba się z tym pogodzić.

Jak zwrócić się o pomoc do znajomego?

W momencie zaakceptowania twojego zaproszenia możesz wysłać wiadomość do takiego użytkownika, dodając również załącznik (w tym przypadku najczęściej własne CV). Jeżeli nie bardzo wiesz, co napisać przygotuj sobie miłą standardową formułę w stylu:

Część X, mam nadzieję, że u Ciebie wszystko w porządku.

Jestem obecnie na etapie poszukiwania pracy w obszarze Y, może słyszałeś o czymś, co byłoby odpowiednie dla mnie?

W załączeniu przesyłam moje CV, może okaże się przydatne.

Pozdrawiam

M

Uważam, że pisanie jakichś rozbudowanych wyjaśnień, dlaczego nie kontaktowałeś się wcześniej itd. nie ma sensu. Lepiej wprost i uczciwie wyjaśnić swoją intencję, niż zrobić to w inny, zawoalowany sposób. Przynajmniej ja osobiści cenię sobie takie podejście.

Dlaczego ktoś miałby ci odpowiedzieć?

Na przykład dlatego, że w jego miejscu pracy szukają osoby o takich kompetencjach i dodatkowo można dostać bonus rekrutacyjny za polecenie.

Dodatkowo, być może ktoś ze znajomych lub rodziny twojej osoby kontaktowej od dłuższego czasu nie może znaleźć odpowiedniej osoby na dane stanowisko. Powodów może być wiele. Jeżeli jesteś wartościową osobą i masz odpowiednie doświadczenie, nigdy nie wiadomo, jak twoja propozycja może wpisać się w daną sytuację i de facto pomóc osobie do której ty zwracasz się o pomoc. W ten sposób obie strony mają satysfakcję i nikt nie czuje się wykorzystany.

Jeżeli znasz lub znałeś kogoś bliżej, warto zaproponować wspólne wypicie kawy lub zjedzenie obiadu, aby zwyczajnie po ludzku odświeżyć dawną znajomość. Po pierwsze takie spotkania są naprawdę niesamowicie miłe, a pod drugie dają realną szansę znalezienia oferty, która jeszcze nie pojawiła się na rynku.

Jak przedstawić się headhunterowi?

W przypadku kontaktu z headhunterem warto napisać krótko kim jesteś (w sensie zawodowym) i jakiej pracy szukasz. Ja używam podsumowania, które znajduje się w moim CV, więc po prostu przeklejam ten fragment do wiadomości.

Dodatkowo część headhunterów na LinkedIn podaje swoje dane kontaktowe (email) w Contact info. Jeżeli jednak nie znajdziesz tam adresu email, śmiało możesz użyć komunikatora udostępnionego przez LinkedIn, najwyżej poproszą cię o przesłanie swojego CV dodatkowo mailem.

Brak odpowiedzi na prośbę skierowaną do konkretnej osoby

A co jeżeli nie otrzymasz żadnej odpowiedzi na swoją wiadomość? Nic, nie przejmuj się. Mi też się zdarzyło kilka razy nie odpowiedzieć (czego dzisiaj żałuję). Powody są różne, a więc przede wszystkim nie bierz tego do siebie i nie rozmyślaj za dużo nad tym, co mogło być powodem.

Zaryzykowałeś i mogłeś zyskać. Co najważniejsze, na pewno nic nie tracisz!

Odpowiedź na ogłoszenie – co zrobić aby trafić

Od czasu do czasu natrafisz w sieci na ogłoszenie, które naprawdę cię poruszy. Uznasz, że twoje kompetencję świetnie wpisują się w oczekiwany profil a dodatkowo branża, lokalizacja lub inny czynnik będzie dla ciebie wyjątkowo atrakcyjny. W takich przypadkach możesz, poza przesłaniem swojego CV na wskazany adres, odszukać osobę w danej firmie na LinkedIn i napisać do niej bezpośrednio. Jeżeli chodzi o osobę, to spróbuj znaleźć człowieka, która prawdopodobnie jest przyszłym szefem poszukiwanego pracownika. Co i jak napisać? Bezpośrednio, szczerze i na temat. Dlaczego uważasz że jesteś świetnym kandydatem, co dodatkowo możesz wnieść do firmy i dlaczego wyjątkowo zależy ci na tej właśnie ofercie. Najczęściej taki bezpośredni kontakt jest bardzo dobrze odbierany. Z reguły szefowie lubią ludzi odważnych i otwartych (odważyłeś się napisać), sprytnych (znalazłeś kanał bezpośredniego dotarcia) oraz przedsiębiorczych (nie czekasz biernie, aż twoje CV zostanie wyłowione wśród tysięcy innych).

Brak odzewu, czy coś ze mną nie tak?

Jeżeli wysłałeś CV na konkretne ogłoszenie lub do headhuntera najczęściej odzew będzie niewielki a jeżeli w ogóle, dość późny.

Brak odzewu może wynikać z kilku powodów:

  • Na ogłoszenia w internecie spływają setki, jeżeli nie tysiące CV. Dlatego, analiza takiej masy może zająć nawet kilka tygodni. Dodatkowo, twoje CV może umknąć uwadze rekrutera, pomimo dobrego dopasowania do ogłoszenia. Powodem może być słabo skonstruowane CV, a o tym jak już wspomniałem, będzie w jednym z kolejnych wpisów.
  • Dodatkowo, być może nie posiadasz kluczowych kompetencji wymaganych na danym stanowisku. Przeczytaj dokładnie ogłoszenie i zastanów się, na ile twoje doświadczenia i umiejętności odpowiadają tym, które są wymagane. W przypadku, gdy dopasowanie będzie na poziomie 80-90%, to twoja aplikacja powinna mieć realne szanse przejść pierwsze sito selekcji.
  • Na koniec, nie zapomnij zweryfikować, czy twoje wymagania finansowe są adekwatne do stanowiska proponowanego w ogłoszeniu. Miej na uwadze, że jeżeli nie wstrzelisz się w oczekiwany budżet, nikt nawet nie otworzy twojego CV (to w sytuacjach, gdy będziesz proszony o wskazanie, ile chcesz zarabiać już na etapie składania CV).
  • Zdarza się, że procesy rekrutacyjne są rozpoczynane, a później wstrzymywane lub wygaszane.
  • Headhunter nie ma dla ciebie w danym momencie żadnej propozycji i dlatego, jedyne co może zrobić to wprowadzić do bazy dostępnych kandydatów w oczekiwaniu na pojawienie się klienta, który będzie poszukiwał takiej właśnie osoby. Czasem pomimo braku propozycji, zaprosi cię na rozmowę w celu osobistego poznania i zdefiniowania twoich oczekiwań co do kolejnego pracodawcy. W przypadku, jeżeli uda ci się dobrze zaprezentować, zwiększasz swoje szanse otrzymania propozycji spotkania już w konkretnym projekcie.
  • Na niektóre stanowiska oferty pojawiają się sezonowo z różnych przyczyn. Podobno najwięcej ofert pracy pojawia się na wiosnę, po wypłacie rocznych premii (okolice marca-kwietnia) oraz na jesieni (około października), kiedy przygotowywane są budżety na kolejny rok.

Podsumowując mam nadzieję, że przedstawione wskazówki okażą się dla ciebie przydatne w wykonaniu pierwszych kroków do znalezienia wymarzonej, dobrej pracy.

O tym jak przygotować CV oraz jak poprowadzić rozmowę rekrutacyjną napiszę w kolejnych postach.

Dziękuję ci za lekturę i zachęcam do komentowania.

M

0 Shares:
1 comment
Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *